خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





بازار پر رونق جراحی زیبایی در میان جوانان

    انجام عمل زیبایی در ابتدای امر به منظور رفع نواقص صورت مرسوم شد اما در حال حاضر کسانی هم که چهره‌هایشان نقصی ندارد برای رقابت با دیگران به این جراحی‌ها روی آورده‌اند.

     جراحي زيبايي امروزه با رشد قابل توجهی مواجه بوده و طرفداران زیادی را به سوی خود جلب نموده است.

    گرچه آمارهای دقیقی در خصوص میزان اعمال جراحی زیبایی در دست نیست اما افزایش شمار افراد دارای نشانه‌های انجام عمل جراحی زیبایی، خود شاهدی بر این مدعا است.

    بازار پر رونق جراحی زیبایی در میان جوانان

    انجام عمل زیبایی از هنگامی مرسوم شد که عده‌ای خواستند نقایص صورت خود را برطرف کنند اما در حال حاضر کسانی هم که چهره‌هایشان نقصی ندارد برای رقابت با دیگران به این جراحی‌ها تن می‌دهند.

    در بازار پررونق عمل‌های زیبایی تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بی‌تاثیر نبوده است چرا که بسیاری از جراحی‌های زیبایی به تبلیغات گسترده رسانه‌های ارتباط جمعی بر می‌گردد.

    در این میان جوانان مهم‌ترین مخاطبان این عمل‌ها محسوب می شوند که این روزها بیش از گذشته در گیر مدهایی شده اند که هر روز نیز در حال تغییر است.

    زمانی چاقی افتخار بود و امروز باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی مملو از زنان و دختران جوانی است که رویای باربی شدن در سر دارند.

    این روزها نیز شاهد مدهایی هستیم که علم جراحی پلاستیک و زیبایی را تابع خود کرده است و فقط هم به جراحی بینی ختم نمی شود بلکه تا جایی پیش رفته که تا ایجاد چال بر روی صورت، تغییر رنگ مردمک چشم، حذف چین و چروک و بوتاکس و لیزر صورت و... رسیده است.

    نکته جالب دیگر اینکه در گذشته زنان تنها مشتریان جراحی پلاستیک و زیبایی بودند اما در حال حاضر تب جراحی‌های زیبایی به مردان نیز سرایت کرده است.

    روانشناسان معتقدند، گسترش نامطلوب جراحی‌های زیبایی در یک جامعه متاثر از انگیزه‌های شناختی و عاطفی افراد آن است، به طوری که نیازهای عاطفی جوانان به ویژه نیاز به مورد توجه قرارگرفتن به وسیله جامعه از انگیزه‌های اصلی کسب زیبایی تصنعی است.

    70 درصد مراجعین نیازی به جراحی زیبایی ندارند

    دکتر فرزین پاک فطرت، فوق تخصص ترمیم، زیبایی و پلاستیک در گفت‌وگو با اینجانب مهمترین دلیل شیوع جراحی زیبایی در بین جوانان را مدگرایی و نبود الگویی مناسب برای این افراد ذکر کرد و گفت: متولیان امور فرهنگی و رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند تا با تعریف الگوی مناسب جوانان را به سوی هدف خاصی سوق دهند.

    وی بیشترین متقاضیان جراحی زیبایی را گروه سنی 25 تا 40 سال عنوان کرد و افزود: خانم‌ها بیشترین متقاضی جراحی زیبایی هستند اما در سال‌های اخیر آقایان نیز به انجام جراحی زیبایی روی آورده‌اند.

    فوق تخصص ترمیم، زیبایی و پلاستیک خاطرنشان کرد: تقریبا در حدود 70 درصد مراجعین نیازی به جراحی زیبایی ندارند و تنها به دلیل حرف اطرافیان، چشم و هم چشمی تن به عمل زيبايی داده‌اند.

    وی تصریح کرد: انتخاب بیمار نکته بسیار مهمی است ممکن است انگیزه برخی مراجعین برای جراحی، چشم هم چشمی، مقایسه و انتظارات غلط باشد که در این صورت مورد مناسبی برای اعمال زیبایی نیستند به طور مثال هستند افرادی برای جراحی بینی به جراحان پلاستیک مراجعه می کنند و از پزشک خود تقاضا دارند که بینی آنها بعد از عمل، شبیه بینی فلان هنرپیشه معروف سینما شود.

    پاک فطرت بیان کرد: بیمارانی هستند که انتظارشان از این جراحی، یک توقع رویایی و اغراق‌آمیز است، این توقعات و تصور ذهنی نامعقول باید اصلاح شوند که در غیر این صورت پس از جراحی به هیچ وجه از نتیجه کار راضی نخواهند بود.

    جراحی بینی، صدرنشین جراحی‌های زیبایی در استان قزوین

    دکتر عبدالله کشاورز، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: آمار جراحی‌های زیبایی غیرضروری که جنبه زیبایی و تشریفاتی دارد نسبت به عمل‌های زیبایی ضروری که به منظور رفع مشکلات پزشکی انجام می‌شوند، بسیار بالاست.

    وی در ادامه افزود: البته آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما به طور معمول بیشترین انگیزه اعمال جراحی بینی، جنبه زیبایی آن است تا مشکلات پزشکی.

    وی افزود: با توجه به همجواری استان قزوین با تهران برخی از هم استانی‌ها برای انجام عمل زیبایی به مرکز مراجعه می‌کنند اما بر اساس آمارهای استانی که به ثبت رسیده عمل زیبایی بینی در بین سایر جراحی زیبایی رتبه اول را در استان دارد و جراحی زیبایی شکمی و جراحی سینه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

    کشاورز خاطرنشان کرد: میزان عوارض و شکایات در حوزه جراحی‌های زیبایی در مقایسه با سایر جراحی ها بیشتر است زیرا فرد با یک انتظار ذهنی از پیش تعیین شده به سراغ این کار می رود از این رو در نتیجه برآورده نشدن انتظار بصری با تصورات ذهنی ممکن است منجر به شکایت شود.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سایر اعمال جراحی بیشتر بحث پزشکی ملاک عمل قرار دارد و شخص بیمار در ادامه روند درمان به یک بهبودی نسبی و یا قطعی دست می‌یابد در نتیجه انگیزه شکایت نسبت به جراحی زیبایی که فرد از قبل میزان انتظارش را تعیین کرده کمتر خواهد بود.

    وی در پایان با اشاره به میزان اعمال جراحی زیبایی انجام شده در سال گذشته گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده در حدود یک هزار و 500 نفر در سال 93 جراحی زیبایی انجام داده‌اند.

    دیدگاه خانواده‌ها در گرایش یا عدم گرایش افراد به سمت جراحی‌های زیبایی بسیار موثر است

    جراحی زیبایی تلاشی برای جبران کمبودها و حقارت‌ها سعید عالمی، روان شناس بالینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به علل و عوامل گرایش جوانان به جراحی‌های زیبایی اظهار کرد: امروزه بسیاری از کارها در کشور مد شده که جراحي زيبايي يکي از آن‌هاست.

    وی افزود: این موضوع باعث شده تا بسياري از جوانان و حتي نوجوانان با وجود هزينه‌هاي گزاف جراحی‌های زیبایی که بر اساس تعرفه‌هاي غيرواقعي پرداخت مي‌شود، براي انجام عمل جراحي زيبايي به پزشکان مراجعه مي‌کنند.

    روان شناس بالینی خاطرنشان کرد: گرايش به انجام عمل جراحي‌هاي زيبايي علاوه بر آن ريشه‌هاي اجتماعي به برخي عوامل رواني نيز مربوط می‌شود.

    عالمی در ادامه بیان کرد: روان شناسان مسائلي از قبيل برخی اختلالات شخصیتی نظیر اختلال شخصیت خودشیفته و نمایشی برگرفته از عقده حقارت را در انجام این کارها موثر مي‌دانند.

    این روانشناس توضیح داد: انسان خودشيفته دچار عقده حقارت و خود کم‌بينى است و به شدت نیاز به توجه و تایید شدن از جانب دیگران دارد، این افراد همواره با ذهن خود درگيرند و براي جبران حقارت‌ها سعي در تغيير ظاهر خود دارند.

    روان شناس بالینی تصریح کرد: بحث عدم خودباوری یا خودپنداره در این افراد به وضوح دیده می‌شود از این رو با توجه به خودپنداره ضعیفی که از خود دارند با انجام عمل‌های زیبایی قصد جبران آن را دارند.

    وی با اشاره به نقش مهم خانواده در گرایش یا عدم گرایش جوانان به جراحی زیبایی عنوان کرد: خانواده مهمترین و اساسی‌ترین محیط در شکل گیری شخصیت فرد و مهمترین عامل در ایجاد یک خودپنداره مثبت می باشد.

    عالمی تاکید کرد: عزت نفس فرد در خانواده شکل گرفته و در حقیقت انعکاسی از احساسات و نگرش‌های وی به عنوان یک عنصر خانواده می‌باشد بر این اساس دیدگاه خانواده‌ها در گرایش یا عدم گرایش افراد به سمت جراحی‌های زیبایی بسیار موثر است.

    وی در ادامه گفت: وقتی این دیدگاه پررنگ‌تر شود، ناخواسته میل به انجام انواع جراحی‌های زیبایی نیز افزایش می‌یابد بنابراین نقش خانواده‌ها در راهنمایی نوجوانانی که بدون علت به دنبال عمل زیبایی‌اند بسیار مهم است، تا آنها با کمک والدین در این زمینه کنترل شوند.

    و اما کلام آخر؛

    با توجه به نظر متخصصان و مسئولان استان، مدگرایی، چشم و هم چشمی، تلاش برای دیده شدن و مقبولیت اجتماعی، افول ارزش‌های رفتاری و معنوی از دلایل اصلی و در واقع پشت پرده‌ای از جراحی‌های غیرضروری است.

    به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر ملاک‌ افراداز توجه بهشاخصه‌های درونی و رفتاری نظیر اصالت، ایمان، صداقت، تحصیلات و سایر ویژگی‌ها جای خود را به بینی عمل کرده، گونه برجسته و پوست صاف و بدون چین و چروک داده است.

    البته نمی‌توان منکر زیبایی و فطرت زیباپسندی در انسان شد چرا که همین حس زیبایی دوستی ماست که به خلق بسیاری از زیبایی های هنری منتهی می‌شود اما نکته قابل تامل در پاسخ این سوال است که آیا به راستی با گرایش به سمت جراحی‌های ظاهری پوست و بدن می‌توان به اصل زیبایی دست یافت؟ آیا زیبایی را باید در ظاهر جستجو کرد و یا منظور زیبایی باطنی و رفتاری است؟

    بدون تردید اطلاع رسانی صحیح و آگاهی از علل و پیامدهای روحی و جسمی جراحی‌های زیبایی غیر ضروری در کنار پررنگ کردن ارزش‌های معنوی و اخلاقی می‌تواند سدی در مقابل سونامی و گرداب ظاهرگرایانه و بسیاری از جراحی‌های زیبایی غیرضروری باشد.


    این مطلب تا کنون 10 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : زیبایی ,جراحی ,جراحی‌های ,انجام ,گرایش ,جوانان ,جراحی زیبایی ,جراحی‌های زیبایی ,اعمال جراحی ,عمل‌های زیبایی ,شناس بالینی ,جراحی‌های زیبایی غیرضروری ,جراحی زیبایی انجام ,جراحی‌های زیبایی بسیار ,تخصص ترمیم، زیبایی ,
    بازار پر رونق جراحی زیبایی در میان جوانان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر